логоFacebook  Twitter  YouTube  eMail

Кожувчанка

 
(Обновено)
 
 
 
РАЗМИСЛУВАЊА ЗА ПРИРОДАТА НА ЗЛОТО

о. Џејмс Торнтон

Читаме на различни места во Светото Писмо за средби меѓу Христос и Сатаната, или за луѓе опседнати од демони, или за делови што се однесуваат на самата суштина на злото. Таквите четива јасно ни илустрираат дека животот во овој паднат свет очигледно претставува вечен натпревар меѓу Доброто и Злото. Тој натпревар е причината за нашето присуство во црквата, и за нашето учество во Светите Тајни на Црквата како што се Крштевањето, Исповедта, Светата Причест итн. Тие го означуваат нашето предавање на Бога, и не закрепнуваат со Божјата благодат во нашите напори да преовладаме над злото.

Како христијани, потребно е потемелно да го разбереме овој феномен наречен зло, за да можеме подобро да му се спротивставиме. Затоа, да ја продискутираме накратко природата на злото, земајќи ги податоците првенствено од еден есеј издаден пред педесет години под насловот “Темнината на ноќта”, напишан од еден од големите православни теолози на дваесетиот век, о. Георгиј Флоровски. Она што следува е машавина од цитати и парафрази од коментарот на о. Георгиј.

Како е возможно злото да постои во свет создаден од Господ? Зашто злото е токму она што му се спротивставува и пружа отпор кон Бога, изопачувајќи ги Неговите замисли и одрекувајќи се од Неговите одредби. Како тогаш злото може да постои, ако се она што постои зависи од Господ за своето постоење?

Секогаш и секаде има причина и повод за нешто. Господ, всушност, е причина и повод за постоењето на скоро се. Но она што го причинува злото е многу необично. Причините и поводите за  злото се секогаш невообичаени и се повеќе или помалку затскриени. Злото се истакнува од идеалниот “синџир” на Божјите универзални причини и последици; ги расцепува и обезличува овие нешта. Постои како соперник на Господ како Создател, но го зазема спротивното место—она на разурнувач. Господ Бог создава се, а злото презема на себе да уништи се. 

Бог е изворот на секоја вистинска моќ, но сепак злото, коешто не произлегува од Господ, поседува вистинска моќ, вистинска сила, вистинска насилна енергија. Ова очигледно е загатка. Спротивставувањето на злото кон Неговите замисли е вистинско, а не имагинарно. Доброто во овој свет е сериозно ограничено и угнетувано од востанатото зло. Самиот Бог е зафатен во борба против овие сили на темнината, а сепак во оваа борба има вистински загуби и постојано слабеење на доброто; постојано, бидејќи како што доброто ќе живее засекогаш во Рајот така злото ќе живее засекогаш во Пеколот. Сеопштата хармонија, волево створена и воспоставена од Господ, е фрлена во раздор и разложена, а светот е паднат. Целиот свет, во оваа падната состојба, е опкружен од стушен самрак на ништожност. Повеќе не е истиот свет созерцан и создаден од Господ. Има морбидни промени, ново постоење—постоење кое е “лажно” а сепак вистинско. Злото додава нешто на она создадено од Господ; способно е да го имитира Божјото дело. Неговото постоење, неговата моќ, неговата способност да го спречи до некој степен Божјиот план за вселената, сеуште претставуваат целосна непознаница. 
 
Но Бог има одговор за светот на злото. Бог всушност му одговори на злото еднаш и засекогаш преку Неговиот Возљубен Син, Кој дојде на земјата да ги понесе гревовите на светот и гревовите на човештвото. Како што еден руски писател од XIX век напиша, “Злото почнува на земјата, но го вознемирува Рајот, и предизвика Синот Божји да се спушти на земјата”. Божјиот одговор на злото беа Крстот, Распнувањето, Страдањето и Смртта на Овоплотениот Син. Злото му нанесе страдање на Господ и Тој го прифати страдањето до крај. Така Славата на вечниот живот сјае победоносно од гробот на Олицетворениот Господ. Страдањето и смртта на Исус Христос беа триумф, одлучувачка победа. Триумф, исто така, беше и Божествената Љубов, која што не повикува и не прифаќа, без било каква присила. Злото навистина го продолжува своето привидно постоење, но сега тоа е постоење опкружено во рамката на Божјата Љубов за нас.

Злото може да се дефинира како ништожност. Несомнено злото никогаш не постои само за себе, туку само во утробата на Доброто. Злото е чиста негација, лишување, осакатување. Но, иако злото е ништожна празнина, сепак е празнина која постои, којашто го голта и јаде битието. Тоа нема моќ да создава, но неговата деструктивна моќ е огромна. Злото никогаш не возвишува, туку секогаш унижува. Самото унижување на битието произведено од злото е огромно. Злото е хаотично; тоа е раздвојување, разложување коешто постојано тече, збрканост на целата структура на битието.

Во човековата личност, место или седиште на злото, е во она што Светите Отци на Црквата го нарекуваат “страсти”. Страстите се активни и ја имаат како вроден дел од нивната природа моќта да заведуваат. Луѓето, правилно кажано, не поседуваат страсти, туку страстите ги поседуваат нив. Човекот е притеснет и стегнат од страстите, особено оној дел што го засега неговиот потенцијал. Страстите се концентрација на космички сили кои го прават човековото битие роб и затвореник. Тие се слепи, и ги заслепуваат оние што ги запоседнале. Човек заробен од страстите веќе не делува по своја волја, туку страстите делуваат врз него. Тој дури и го губи сознанието дека е слободен причинител. Тој веќе не верува во слободата или во можноста да се биде слободен, туку главно му го припишува своето робување на некој детерминистички концепт за стварноста надвор од својата, или било чија, моќ да се справи со тоа. Како последица на неговата заробеност од злото, тој ја губи својата личност, својот личен идентитет и станува хаотичен, со повеќе лица, или поточно, со повеќе маски. Острастениот човек сведочи за својата активност и енергија, но тој всушност повеќе не е вистински слободен. Тој не е ништо повеќе од “клопче” од безлични влијанија. Овие влијанија го хипнотизираат и го држат во постојана надмоќ.

Во светот, злото ни се открива преку страдањето и тагата што ги гледаме околу нас. Светот е празен, студент, индиферентен, умртвена пустелија. Сите страдаме заради злото. Самото посматрање на сеопштото страдање предизвикано од злото може да не доведе до работ на очајот, ако си дозволиме да изгубиме надеж како што тоа го прават неверниците. Се е на некој начин затруено од злото и неговите злокобни сили.

Православната Црква поучува дека човекот станува навистина слободен кога ги поразува страстите кои го држат во заробеништво, кога ја потчинува  грешноста на својата падната природа. Парадоксално, послушноста и служењето на Господ го водат човекот до вистинска, конкретна, стварна слобода што ја имаат усвоените синови Божји. Господ му наметнува сурова дисциплина на човекот што посакува вистинска слобода; дисциплина содржана во молитвата, постот, будноста, учењето, работата и службата. Но, во Господ, и во потчинетоста кон Него, човековата личност се обновува и повторно обединува во Светиот Дух и се здобива со вистинска и целосна слобода.

Во Светото Писмо Христос ги отфрла демоните од двајцата страдалници, и со Неговата моќ чудесно ги очистува овие луѓе од злите влијанија. Преку Неговата Црква, Православната Црква, Христос секому од нас ни ја нуди можноста да се бориме, да истраеме против, и да го поразиме злото, да го отфрлиме неговото влијание од нашите животи. Сатаната, од друга страна, гледа да не оддалечи од оваа цел и го користи секој начин да не измами. Ќе ни дошепне дека ни недостасува време или енергија за да се бориме против злото и дека сме неспособни, дури и со Божја помош, да успееме. Мора да им се спротивставиме на овие лаги!

Гревот и злото не прават робови. Кога го одбираме злото, правиме сериозна грешка и гревот почнува да не заробува. Оние кои, на пример, одбрале да користат дроги се често оковани од оваа навика за цел живот, додека смртта не ги затекне. Истото важи и за злоупотреба на алкохол, или коцкање како и други зла коишто ствараат лоши навики. Тоа се синџири околу нашите глуждови, затвори за нашите души и тела; не лишуваат од вистинска среќа во овој живот, а исто така ни ја загрозуваат и вечната среќа. Некои добронамерни луѓе се обидуваат да помогнат преку користење на методи кои не се потпираат на Бога, но таквите напори ретко помагаат.

Сепак има спас и за нив, ослободување за оние затворени во самосоздадените кафези на своите гревови. Тој излез е преку Христовото Евангелие. Господ не создал да биднеме среќни и слободни. Ни дал превласт нам, неговите возљубени суштества, превласт над целата вселена. Преку Него, преку верноста кон Неговото учење, може да го бараме правото да бидеме првородени, и така да го поразиме нашиот Непријател. Да ги свртиме нашите срца кон Христос, и Неговата Црква. Ако го сториме само тоа, ќе бидеме очистени и ослободени од оној Непријател чијашто најголема амбиција е нашето вековно затворање. Господ нека не заштити од таков Непријател!

Подготви: Бисера Ѓошевска
 
 
 
 

Видео содржини

Поуки од Светите Отци

dobrotoljubie

Наука и Култура

Ноември 14, 2023
Tamara.Kotevska

По премиерата на новиот филм „The Walk“ во Њујорк на двојната кандидатка за Оскар - Тамара Котевска

Работејќи од нејзините разговори со Асил и другите деца бегалци, режисерката направи гласовна нарација (испорачана од друга девојка, а не од Асил што ја гледаме на екранот) која е резервна, поетска и застрашувачка. „Треба да најдам место каде што можам да ги…
Октомври 15, 2023

Почнува 8-то издание на „Киненова“

Со проекција на филмот „Зад стоговите сено“ на грчката режисерка Асемина Проедроу и доделување на наградата за особен придонес во филмската уметност на актерот Бранислав Лечиќ денес (13.10.) во Синеплекс со почеток во 20 часот ќе биде отворено 8 издание на…

„ПОЕЗИЈА ОД МАКЕДОНИЈА“ и „Версвил“

Авг 19, 2023 Литература 1276
TVIT762
Реномираното меѓународно списание за поезија „Версвил“, својот најнов број во целост го…

Промоција на Речник на медиумска писменост

Мај 31, 2023 Литература 1600
Ова лексикографско издание е прв сериозен обид за систематизирање на термините коишто се…

Православен календар

 

24/04/2024 - среда

Велигденски пости; (строг пост)

Светиот свештеномаченик Антипа епископ Пергамски во Азија; Светите маченици Прокес и Мартинијан;

Правила и одредби на Православната Црква за постот
Православен календар за овој месец - МПЦ

Кожувчанка

Молитви кон Пресвета Богородица за секој ден во седмицата

 Радувај се, Ти Која од ангелот ја прими радоста на добрата вест дека Бог Слово ќе прими тело од Тебе! Радувај се оти го носеше Создателот во Твојата утроба! Радувај се Ти Која го роди Бога во тело, Спасителот на светот! Повеќе...

Тропар

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Тропар на светиот Христов свештеномаченик Антип Пергамски 11 април / 24 април 2024

Велик те направи Спасителот тебе Антипопомеѓу ѕвездите небесни,и возвишено стана името твое во Црквата,на која како семе одбрано и послужии...

Тропар на св. Христови мач.Терентиј, Африкан, Максим, Помпиј, Зинон, Александар, Теодор, и др.33 со нив 10 април /  23 април 2024

Тропар на св. Христови мач.Терентиј, Африкан, Максим, Помпиј, Зинон, Александар, Теодор, и др.33 со нив 10 април / 23 април 2024

Рахила плачеше по своите деца,о свети пустињаци од дванаесетте манастири,а ние денес се радуваме на вашите венци невенливи,ангел Господов свитата...

Тропар на светиот Христов маченик Евпсихиј 9 април / 22 април 2024

Тропар на светиот Христов маченик Евпсихиј 9 април / 22 април 2024

Од твоето срце за Христа спремнопламен ревносен излезе,о Евпсихие свети мачениче,ја запали лагата од овој свет,осветлувајќи ги бездните на темнината...

Духовната убавина на Богородица се пројавува и во моментот на Распнувањето на Нејзиниот Син

Тебе, Богородице поборнице – војвотко, ние слугите Твои, откако се избавивме од зло, Ти пееме победни и благодарствени песни. Ти имаш сила непобедна, од секакви опасности ослободи не за да Ти пееме : Радуј се, Невесто Неневесна! Повеќе...

Болестите според светоотечкото учење

Значи, не се надевај на лекарска вештина без благодат и не ја отфрлај своеволно, туку моли Го Бога да ја спознаеш причината за казната, а потоа моли за избавување од немоќта, трпејќи сечење, горење, горчливи лекови и сите лекарски казни Повеќе...

Свети Лука Симтерополски: Архиепископ и хирург

Едноставно е да се претпостави дека професорот – епископ, соединувајќи го во своите раце крстот и скалпелот, ги порази современиците токму со тоа необично соединување на двете разновидни сфери на активност.  Повеќе...

Духовни поуки: „Помоли се за мене“

Со Бога зборувај многу, а со луѓето малку; ако во Божјиот закон се подучуваш - ќе успееш и во едното и во другото. Повеќе...

Живот без стрес

Ако разбереме што се крие зад стресот, ако ја видиме лагата, која што се крие зад него, на крајот ќе увидиме дека не постои причина за да бидеме во стрес.. Повеќе...

Митрополит Струмички Наум - Да пораснеме барем до Стариот Завет

И не само што немаат туку се и очигледна пречка за влез во Царството Небесно, и пречка да се сфати и пренесе неговата идеја и порака. Повеќе...

Епископ Тихон Шевкунов: „НЕСВЕТИ, А СВЕТИ“

Несвети, а свети. Луѓе, кои навидум живееле во нашето секојдневие, се соочувале со проблемите со кои ние се судираме, боледувале од болести од кои ние боледуваме, често осудувани од околината, а сепак, не биле секојдневни. Луѓе, кои не се на иконите, но го предавале животот од иконите во сите нивни дела, зборови, мисли. Луѓе, за кои тишината прозборила дека се свети.  Повеќе...

ГОЛЕМАТА ТАЈНА НА ДИВЕЕВО - Кој ќе доживее, ќе види

Како дополнување на оваа тајна, еве што слушнав од устата на 84-годишната игуманија на манастирот Дивеево, Марија. Бев кај неа во почетокот на 1903 година веднаш по канонизирањето на преподобниот Серафим и заминувањето на царското семејство од Дивеево. Повеќе...

Арх. Калиник Мавролеон: Монологот БОЖЈИ

 

Те гледав кога се разбуди угрово. Чекав да ми кажеш два-три збора, да се заблагодариш за се што ти се случува, да побараш мое мислење за се што треба да правиш денес. Повеќе...

За Моето име

Поуки на грузискиот Старец Гаврил Ургебадзе за последните времиња

 

„Ѓаволот има 666 мрежи. Во времето на антихристот луѓето ќе очекуваат спасение од космосот. Тоа ќе биде и најголемата замка на ѓаволот: човештвот ќе бара помош од вонземјаните, не знаејќи дека тоа се, всушност. – демони.“ Повеќе...

Взбранной Воеводе победительная